Toelichting afwijkingen
(bedragen x €1 miljoen) | ||
Grootste afwijkingen | Verschil realisatie met gewijzigde begroting | Eerder gemeld |
Risicovol begroten (incidenteel) | ||
In de begroting 2018 is ingespeeld op (per saldo) incidentele voordelen die zich in voorgaande jaren jaarlijks voordeden. Het bestuur heeft het verantwoord geacht de begroting te verlagen met € 2 miljoen in de veronderstelling dat de trend van voorgaande jaren zich weer voor zou doen. Er is door het bestuur geen taakstelling aan deze verlaging van de begroting gekoppeld. In 2018 is echter sprake van een trendbreuk. In plaats van incidentele voordelen hebben zich per saldo incidentele nadelen voorgedaan. Hierdoor zijn de netto lasten overschreden. De verlaging van € 2 miljoen is daarmee niet gerealiseerd. | 2,0 (N) | VRI |
Bouwrente (incidenteel) | ||
In 2017 zijn meer projecten afgerond dan begroot (er zijn dan minder projecten in uitvoering geweest dan oorspronkelijk begroot). Ook blijven de geraamde uitgaven voor 2018 achter. Zo is de uitvoering van het project Lauwersmeerdijk nog niet gestart en is rwzi Harlingen nog niet aanbesteed. Door de gebiedsgerichte aanpak van de opgaven in deelsysteemprojecten is meer voorbereidingstijd nodig. Ook is het gehanteerde rentepercentage voor doorbelasting lager. Door al deze oorzaken kunnen we minder kosten activeren dan begroot. | 0,6 (N) | VRI |
Leaseauto's (incidenteel) | ||
In 2018 is in het kader van dreigende kostenstijgingen van het leaseautobudget het leaseautobeleid versoberd. Naast andere maatregelen worden in het nieuwe beleid auto’s alleen nog toegewezen op basis van functionele criteria: de auto is voor het uitvoeren van het werk noodzakelijk en er is geen alternatief bijvoorbeeld door gebruik van een deel- of poolauto. Dat betekent in de praktijk dat vrijwel alleen buitendienstmedewerkers in aanmerking komen voor een lease auto. Voor het overige worden deelauto’s en poolauto’s ingezet die overigens ook onder de categorie leaseauto’s vallen. In totaal gaat het om 250 auto’s en bussen. Parallel daaraan is, na een signaal van de belastinginspecteur dat ze in veel bedrijven problemen tegenkwamen, een intern onderzoek gedaan naar de toepassing van de fiscale regels. Het ging daarbij om zekerheid te krijgen over een juiste toepassing, maar ook om eventuele tekortkomingen met de vaststelling van het nieuwe beleid te herstellen. Daarbij is de belastinginspecteur intensief betrokken. Gaande dit traject heeft de belastingdienst echter haar eigen interne regels aangescherpt en kon een toekomstgerichte afspraak niet langer worden gemaakt. Het traject veranderde in het najaar 2018 in een formele controle. Hieruit kwam naar voren dat de bewijslast voor het juist gebruik van de auto’s niet voldoende was. | 0,6 (N) | Memo voorl. res. |
Het totale leaseautopark bestaat uit 250 auto's. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen de volgende categorieën: | ||
- Auto's waarbij sprake is van privégebruik. Voor de medewerkers is een bijtellingsregeling van kracht. Bij deze categorie auto's is geen sprake van problemen. | ||
- Auto's waarin alleen zakelijk mag worden gereden. In bepaalde gevallen kon geen deugdelijk rittenadministratie worden overlegd. | ||
- Auto's die door meerdere medewerkers gebruikt worden. Het gaat hierbij om circa 30 auto's die als poolauto of deelauto werkgerelateerd ingezet worden. Ook hier kon niet altijd een deugdelijke rittenadministratie worden overlegd. | ||
De oorzaken hiervan waren: | ||
- WF had de verplichting voor het bijhouden van een rittenadministratie voor deelauto's (te gebruiken door een specifieke groep medewerkers) afgekocht. Wij verkeerden in de veronderstelling dat dit ook voor poolauto's (te gebruiken door alle medewerkers) gold. Poolauto's beschikten daarmee ten onrechte niet over de benodigde rittenadministratie. | ||
- Een groot deel van onze werkzaamheden vindt 'plaats in het veld', zonder dat precies de locatie gealloceerd kan worden. | ||
- Inzetten van huurauto's zoder black box voor medewerkers ter overbrugging naar een nieuwe auto. | ||
- Veelvuldige wisseling van auto's onderling om de beschikbare auto's maximaal in te zetten: dit werk echter niet altijd consequent vastgelegd in de systemen en in de activatie van de black box. | ||
- Onvoldoende algemene kennis van de regels en consequenties rondom het gebruik van bedrijfsauto's binnen de organisatie. | ||
Er is in november een afrekening door de belastingdienst opgelegd over de afgelopen vijf jaar van totaal € 0,6 miljoen. Door de pro-actieve wijze waarop Wetterskip Fryslân aan de slag is gegaan met de herinrichting van de processen rond leaseauto gebruik, kon een boete worden vermeden. Dit is gemeld in het AB van 11 december 2018. | ||
Om herhaling te voorkomen zijn met ingang van 2019 de volgende maatregelen doorgevoerd: | ||
- Alle auto's ongeacht het gebruik, zijn voorzien van een blackbox en rittenstaten worden automatisch toegestuurd naar de berijder van de auto. | ||
- De benodigde processen zijn aangescherpt, vastgelegd en afgestemd met de belastingdienst. | ||
- Instructie naar medewerkers met periodieke herhalingen in de vorm van toolboxmeeting. De verantwoordelijkheid voor de eigen rittenadministratie ligt vanaf 2019 bij de berijder. | ||
- Borging voor de zwaardere rol van wagenparkbeheerder. | ||
- Concerncontrol neemt een toetsing van de gemaakte afspraken op in het controleprogramma Interne Controle. | ||
Dotatie voorzieningen (incidenteel) | ||
De dotatie aan de voorziening voor de reeds ingegane en toekomstige pensioenen is ruim € 0,2 miljoen hoger uitgevallen. Dit komt door de actuariële verhogingen (levensverwachting) per 1 januari en de pensioenopbouw in 2018. De voorziening voor de wachtgelden van oud-leden van het dagelijks bestuur hebben we door een verlaging van de terugverdiencapaciteit (aanvulling van salaris tot wachtgeldverplichting) met een bedrag van bijna € 0,1 miljoen moeten ophogen. Daarnaast is door de verdere ontwikkeling van de organisatie een aantal medewerkers uitgestroomd. De ontstane aanspraken zijn in de voorziening opgenomen. | 0,4 (N) | Memo voorl. res. |
Voorbereiding Noordelijk Belastingkantoor (incidenteel) | ||
Door een onvoorzien exploitatietekort bij het NBK krijgt het waterschap een naheffing van € 0,2 miljoen in 2018. Oorzaak van deze naheffing zijn hogere kosten voor de ICT-dienstverlening en externe inhuur vanwege de vertraagde ingebruikname van de belastingapplicatie. | 0,2 (N) | Memo voorl. res. |
Vervallen plankosten investering in inrichting Compagnonsvaarten (incidenteel) | ||
Het dagelijks bestuur heeft besloten om het KRW-project Inrichting Compagnonsvaarten te beëindigen. Een recent uitgevoerde watersysteemanalyse heeft aangetoond dat de voorgenomen inrichtingsmaatregelen, gelet op de momenteel aanwezige ecologische waterkwaliteit, niet bijdragen aan het verder verbeteren van de waterkwaliteit. De reeds gemaakte kosten op dit project komen ten laste van de exploitatie. | 0,2 (N) | Memo voorl. res. |
Rente (structureel) | ||
De rekening courant rente en de rente op kasgeldleningen bevinden zich nog steeds op een laag niveau. Voor kasgeldleningen geldt zelfs een negatief percentage. Op grond hiervan vallen de rentekosten in 2018 lager uit. | 0,6 (V) | VRI |
Geactiveerde lasten (incidenteel) | ||
Er is meer capaciteit ingezet op investeringsprojecten dan oorspronkelijk begroot. Deze inzet wordt gefinancierd door investeringskredieten. Pas n aactivatie schrijven we hierover af en nemen we de lasten op in de exploitatie. Deze afwijking is ontstaan in het laatste kwartaal van 2018. | 0,4 (V) | |
Verkoop van grond (incidenteel) | ||
In 2018 zijn verschillende percelen verkocht. Deze gronden zijn niet meer nodig voor de taakuitvoering. | 0,4 (V) | VRI |
Omgevingswet (incidenteel) | ||
IPO, VNG en de Unie van Waterschappen hebben aan de verantwoordelijke ministers gemeld dat het uitvoeringsprogramma Omgevingswet vertraging heeft opgelopen. Dat komt door de overdracht van het dossier Omgevingswet van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ook de hulpmiddelen van de Unie van Waterschappen/Trowa zijn later gereed dan gepland. Deze komen nu in de zomer van 2019. Bij Wetterskip Fryslân schuift de implementatie daardoor ook op. In 2018 hebben we daardoor minder capaciteit hoeven inzetten op de aanpassing van de datastructuur en de actualisatie van de continulegger. We stellen voor om het niet bestede budget van € 0,2 miljoen toe te voegen aan de bestemmingsreserve. Zo is er dekking voor de in 2019 te maken kosten. Deze afwijking is ontstaan in het laatste kwartaal van 2018. | 0,2 (V) | |
Creditnota (incidenteel) | ||
Bij de interne controle is gebleken dat een leverancier hogere tarieven heeft gehanteerd dan overeengekomen in het aangegane contract. Het teveel betaalde bedrag is terugontvangen. | 0,1 (V) | VRII |
Overig | 0,2 (N) | |
Verschil totaal | 2,5 (N) |